وبلاگ

برنامه ریزی یک سفر بکپکینگ

برنامه ریزی یک سفر بکپکینگ

برنامه ریزی یک سفر بکپکینگ

زمان تخمین زده شده مطالعه: ۱۳ دقیقه

هوا خوب است و هوس می­کنید به مناطق خارج شهری سفر کنید. فرقی نمی­کند بخواهید برای یک شب بکپکینگ کنید یا یک هفته، در هر صورت این مقاله برای برنامه ریزی یک سفر بکپکینگ به شما کمک خواهد کرد.

در این مقاله درباره جزئیات عمیق تر برنامه ریزی یک سفر بکپکینگ، از جمله موارد زیر صحبت خواهیم کرد:

     ۱. محدود سازی گزینه های سفر: درک پارامتر های اصلی سفر، شما را از همان ابتدا برای موفقیت محیا می­کند.

     ۲. انتخاب مقصد مشخص: مزایا و معایب منابع مختلفی را که به شما کمک می­کند مقصد خاص خود را دقیقا مشخص کنید، یاد بگیرید.

     ۳. جزئیات مسیر: این که بدانید چند کیلومتر تا قبل از خوابیدن راه بروید، کجا می­توانید آب مورد نیاز خود را تامین کنید و سایر جزئیات حیاتی دیگر از موارد مهمی هستند که باید حتی قبل از شروع سفر، آن ها را مشخص کنید.

     ۴. تجهیزات و لوازم: آیا نیاز به مجوز خاصی دارید؟ شرایط احتمالی مسیر به چه صورت خواهد بود؟ آیا آنجا موجودات و حشرات مزاحم وجود خواهد داشت؟ چقدر غذا نیاز دارید؟ این ها پرسش هایی در جهت برنامه ریزی سفر هستند که مشخص می­کنند چه چیزهایی باید همراه خود بیاورید.

     ۵. آمادهسازی نهایی: قبل از اینکه از خانه بیرون بزنید، همیشه چند کار لحظه آخری هست که باید انجام دهید.

محدود سازی گزینه های سفر

محدود کردن گزینه های سفر بکپکینگ

ابتدا باید درباره پارامتر های سفر تان تصمیم بگیرید. این کار به شما کمک می­کند گزینه های خود را برای انتخاب یک مقصد مشخص، محدود کنید.

زمان در برابر فاصله: انتخاب شما برای مقصد بکپکینگ تا حد زیادی با این دو عامل اصلی محدود می­شود:

  • چقدر زمان دارید: اگر محدودیت زمانی دارید باید بدانید هر روز می­خواهید چند کیلومتر طی کنید و مطمئن شوید که مسیری که انتخاب کرده اید با محدودیت های زمانی انطباق دارد. بیشتر افراد برای طی مسافتی حدود ۵ تا ۱۵ کیلومتر در روز برنامه ریزی می­کنند که این مقدار به سطح آمادگی بدنی شما و مقدار افزایش ارتفاع در طول مسیر بستگی دارد.
  • چقدر می­خواهید پیش بروید: اگر مقصدی با یک مسافت مشخص انتخاب کنید، باز هم برای مقدار مسافتی که می­خواهید هر روز طی کنید تصمیم خواهید گرفت، ولی این تصمیم مشخص می­کند که شما چند روز در مسیر خواهید بود.
منطقه و زیبایی محیطی

اگر فقط تعطیلات آخر هفته را دارید نقطه ای نزدیک به محل زندگی خود انتخاب کنید که بتوانید نسبت به جاده وقت بیشتری را در مسیر های خارج از جاده بگذرانید. شاید هم تصمیم بگیرید که به دنبال محل یا محیط خاصی باشید که ارزش زمانی که برای سفر میگذارید را داشته باشد. کویر یا جنگل؟ قله های سنگی یا آبشار های با شکوه؟ این جزئیات، اطلاعات مورد نیاز برای تدارکات سفر را به شما می­دهد.

اندازه گروه

اگر تنها هستید آزادی عمل بیشتری در انتخاب سرعت هایکینگ و مکان توقف برای استراحت شب دارید. اگر گروهی سفر می­کنید باید خود را با سرعت کند ترین فرد گروه تطبیق دهید. با این حال وقتی با دیگران هستید می­توانید با انتقال چادر، اجاق، غذا و سایر لوازم به دیگران، از بار خود کم کنید. البته بخاطر داشته باشید که برخی گذرگاه ها فضای کافی برای بر پا کردن چادر های بزرگ برای گروه های پر جمعیت را ندارد.

زمان آماده سازی

اگر هفته بعد به سفر می­روید مقصد شما باید با زمانی که قرار است سه ماه دیگر به سفر بروید فرق داشته باشد. آیا آنقدر از لحاظ بدنی آماده هستید که بتوانید بدون برنامه قبلی هایکینگ در مسیری سخت با افزایش ارتفاع قابل توجه را انجام دهید؟

بر پا کردن کمپ اصلی

ممکن است تصمیم بگیرید یک کمپ اصلی بر پا کنید تا هایکینگ های روزانه و صعود های به قله را از آنجا انجام دهید. اگر با دیگران هستید حتمأ وزن اضافی یک چادر بزرگتر و راحت تر را با دیگران تقسیم کنید (یک نفر سقف و زیر انداز را حمل کند، یکی بدنه چادر و یکی تیرک ها). اگر کوله بزرگ شما به اندازه کافی جمع نمی­شود یک کوله سبک برای صعود با خود بیاورید.

فصل و آب و هوا

برخی از مسیر ها در اوائل بهار بدلیل پوشیدگی با برف قابل دسترسی نیستند.

خودرو های خدماتی

اگر هایکینگ شما در یک مسیر نقطه به نقطه است باید برای چند مورد تصمیم بگیرید. دو خودرو را به حمل بار و خدمات اختصاص دهید؛ دوچرخه ای را در انتهای مسیر قفل کنید تا بتوانید با آن به نقطه ابتدایی که خودرو خود را پارک کرده اید برگردید (البته فقط برخی مسیر ها این قابلیت را دارند)؛ از یک خودروی گذری بخواهید شما را تا خودروی خودتان برساند (هیچهایک) یا اینکه در صورت وجود خودرو های خدماتی محلی، با پرداخت مبلغی از آن ها استفاده کنید.

منابع بکپکینگ

منابع بکپکینگ

وقتی پارامتر های اصلی خود را داشتید چندین راه وجود دارد که می­توانید از طریق آن ها مسیر های مناسب با اهداف و سطح مهارت خود را بیابید.

کتاب های راهنما و وبسایت های اینترنتی

منابع بسیار خوبی هستند چون از طریق آن ها می­توانید تمام اطلاعاتی که نیاز دارید بدست بیاورید: دشواری مسیر، مسافت، افزایش ارتفاع، مسیر ها، منابع آب، امکانات مسیر های خارج از جاده و اطلاعاتی از قبیل اینکه سگ ها اجازه ورود دارند یا خیر. وبسایت ها هم از سفر های اخیر گزارشاتی در اختیار شما می­گذارند که با مطالع آن ها متوجه میشوید هنگامی که هایکینگ خود را آغاز می­کنید شرایط سفر در واقعیت چگونه خواهد بود.

تبلیغات شفاهی!

اگر با دوستان به سفر می­روید یا گروه هایی را می­شناسید که به بکپکینگ علاقه دارند، این افراد احتمالاً می­توانند مکان های بسیار خوبی را به شما پیشنهاد دهند. فقط ابتدا مطمئن شوید که پارامترهایی که از قبل برای سفر خود مشخص کرده اید را می­دانند.

با محلی ها صحبت کنید

همچنین می­توانید با سازمان های محلی مرتبط با هایکینگ یا پارک های جنگلی منطقه ای که می­خواهید به آن سفر کنید تماس بگیرید. جنگلبان ها همیشه آخرین اخبار و اطلاعات مربوط به وضعیت مسیر ها را دارند و بطور کلی بهتر است قبل از سفر با آن ها تماس بگیرید.

نقشه های توپوگرافی

اگر منطقه ای که می­خواهید به آن سفر کنید را می­شناسید و با تفسیر اطلاعات نقشه های توپوگرافی مشکلی ندارید، می­توانید با اطلاعاتی که آنجا جمع می­کنید یک مسیر را انتخاب کنید. البته باز هم بهتر است مورد انتخابی، با مرجع های مختلفی که اطلاعات به روز تری از مسیر دارند بررسی شود.

جزئیات مسیر

جزئیات مسیر در بکپکینگ

خوب، تا اینجا شما مسیر خود را انتخاب کرده اید. حال وقت آن است که آن را بشناسید و برنامه هر روز از سفر خود را تهیه کنید. قبل از سفر یک نقشه توپوگرافی از مسیر انتخابی خود تهیه و آن را بخوبی مطالعه کنید. موارد زیر را در آن بررسی کنید تا با مورد ناخوشایندی در طول مسیر مواجه نشوید.

کمپ (اقامتگاه)

ابتدا ببینید کمپ های برپایی چادر کجا قرار دارند. اگر کمپ ها از یکدیگر دور هستند میتوانید کمی جستجو کنید و جای دیگری را که بتوانید آنجا بمانید پیدا کنید. توانایی خواندن نقشه های توپوگرافی هم کمک زیادی می­کند ولی می­توانید جزئیات را از گزارش های سفر و سایر منابع بکپکینگ که پیشتر به آن ها اشاره شد نیز دریافت کنید.

منابع آب

به همراه داشتن یک فیلتر یا یک تصفیه کننده آب الزامیست ولی تا وقتی ندانید آبی که میخواهید از آن استفاده کنید از کجا می­آید، کاربردی ندارند. آیا آنجا جریان های آب مطمئنی وجود دارد؟ یک رودخانه که از کنار آن رد میشوید؟ یا اینکه باید برای رسیدن به منبع آب از یک مسیر انحرافی بروید؟ اگر آب مورد نیاز خود را از برف تامین می­کنید باید مقداری سوخت برای ذوب کردن برف در نظر بگیرید. اگر آبی که به دست می­آورید گل آلود باشد احتمالاً باید نوع خاصی فیلتر یا فیلتر پیش تصفیه آب به همراه بیاورید.

جزئیات منطقه

انتظار می­رود قبل از راه افتادن، یک ایده کلی در مورد جایی که میخواهید بروید داشته باشید. با این حال نقشه دقیقاً به شما نشان می­دهد که افزایش ارتفاع کجا اتفاق می­افتد یا اینکه کجا باید برای دیدن مناظر و استراحت توقف ­کنید. گزارش های سفر در مورد در دسترس نبودن جاده، از بین رفتن بخش هایی از جاده با جریان آب یا احداث مسیر انحرافی به شما اطلاعات میدهند و یا در مورد مسائلی از قبیل پوشش زمین با برف، وجود گل و لای فراوان و حتی وجود گیاهان سمی در مسیر، هشدار می­دهند.

تجهیزات و لوازم

تجهیزات و لوازم بکپکینگ

حال که جزئیات مقصد خود را می­دانید دیگر تقریباً می­توانید از اینکه همه موارد مورد نیاز سفر را با خود دارید، اطمینان حاصل کنید. موارد زیر را به خاطر داشته باشید:

مجوز ها

ممکن است برای عبور از برخی مناطق یا کمپینگ در آن ها، نیاز به مجوز داشته باشید

حیوانات

در مورد حیوانات که احتمالاً در محل کمپینگ خود با آن ها روبرو می­شوید تحقیق کنید و راه مقابله با آن ها را یاد بگیرید.

حشرات

تحقیق کنید که آیا در محلی که قصد سفر به آن را دارید حشرات مشکل ساز وجود دارند یا خیر. لباس ضد حشره، پشه بند ننو و پشه بند دور سری برای وقت صرف غذا، ارزش تهیه برای تامین راحتی شما را دارند. برخی از افراد برای در امان ماندن از نیش پشه، بارانی به تن می­کنند.

غذا

برای حمل ۷۰۰ تا ۹۰۰ گرم غذا (یا ۲۵۰۰ تا ۴۵۰۰ کالری) برای هر نفر در یک روز برنامه ریزی کنید. افزایش ارتفاع، سرعت و فاصلۀ طی شده، بر روی دفعات و مقدار غذایی که میخورید تاثیر می­گذارد. برخی کارشناسان توصیه می­کنند اگر در بکپکینگ تازه کار هستید غذای بیشتری با خود بیاورید. یک تست راهپیمایی شبانه انجام دهید تا مقدار غذای مورد نیاز خود را بدانید. همیشه برای مواقع ضروری غذا به همراه داشته باشید.

سوخت

چیزی که می­خورید مشخص می­کند چقدر سوخت باید با خود بیاورید. آیا هر روز صبح قهوه یا چای می­نوشید، یا از پک های صبحانه استفاده می­کنید؟ باید برف آب کنید یا برای کیسه خواب خود بطری های آب گرم تهیه کنید؟ آیا در تهیه غذا از محصولات خشک انجمادی استفاده می­کنید یا غذاهای معمولی درست می­کنید؟ باز هم قبل از سفر این کار ها را امتحان کنید تا متوجه شوید برای آنها به چه مقدار سوخت نیاز دارید. همچنین بخاطر داشته باشید اگر می­خواهید با هواپیما سفر کنید نمی­توانید سوخت همراه خود بیاورید و باید آن را در مقصد خود تهیه کنید.

وضعیت تجهیزات را بررسی کنید

مطمئن شوید که تمام تجهیزات اعم از چادر، کوله، کیسه خواب، زیر انداز، اجاق، هد لامپ، کفش، بارانی و غیره در وضعیت خوب، بدون سوراخ و پارگی و بدون مشکل در عملکرد هستند. مطمئن شوید کفش های تان اندازۀ پای شما بوده و راحت هستند. اگر می­توانید برای بکپکینگ های طولانی تر، یک تست شبانه راهپیمایی انجام دهید.

تجهیزات مشترک

اگر با دیگران سفر می­کنید برای اینکه از یک وسیله دو نمونه نیاورید یا چیزی را فراموش نکنید، از قبل مشخص کنید چه کسی چه چیزی را بیاورد. تجهیزات مشترک شامل مواردی از قبیل اجاق خوراک پزی، چادر و فیلتر آب می­شود.

لیست لوازم

تمام تجهیزاتی که برنامه دارید با خود بیاورید را روی زمین پخش کنید. تشخیص اینکه که چه چیزی فراموش شده و یا چه چیزی را واقعاً نیاز نیست همراه خود بیاورید تا وزن بار خود را کم کنید، با این کار آسانتر میشود. حتمأ تجهیزات را با لیستی که تهیه کرده اید چک کنید. همچنین از خود بپرسید که آیا این سفر چیز دیگری نیاز دارد که شما نداشته باشید.

آماده سازی نهایی

آماده سازی نهایی برای بکپکینگ

دقیقاً قبل از اینکه منزل را به قصد سفر ترک کنید، موارد زیر را انجام دهید:

کوله پشتی خود را آماده کنید

وقتی تمام وسایل را در کوله پشتی خود قرار دادید و برای اولین بار آن را برداشتید شاید با توجه به تمام شرایط تصمیم بگیرید که مثلاً آن کنسرو لوبیا اضافه را نیاز ندارید.

آب و هوا را چک کنید

یا طبق چیزی که از گزارش آب و هوا بدست می­آورید برنامه ریزی کنید و یا در صورت نیاز سفر خود را به تعویق بیندازید یا لغو کنید.

برنامه سفر خود را با دیگران به اشتراک بگذارید

همیشه برنامه سفر خود را پیش فردی که به او اطمینان دارید بگذارید. در برنامه سفر قید کنید که اگر تا زمان تعیینی از سفر باز نگشته بودید چه زمانی و با چه کسی تماس حاصل شود. اطلاعات تماس خود را روی برگه کاغذی نوشته و زیر صندلی جلوی خودروی خود هم بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

مقالات مرتبط

oniseh logo
چرا اُنیسه؟

گروه تولیدی اُنیسه

اُنیسه بیش از ۲۰ سال پیش، با تکیه بر تجربه و دانش، و با هدف عرضه کالای با کیفیت در حوزه کمپینگ و کوهنوردی، شروع به کار کرد. در طول این سال‌ها، اُنیسه با استفاده از تجهیزات پیشرفته، دانش تولید و متریال تخصصی، همواره محصولاتی متنوع و با کیفیت تولید کرده و آن‌ه‍ا را علاوه بر ارسال مستقیم، از طریق شبکه ای گسترده از توزیع‌کنندگان، در تمام کشور در دسترس مشتریان قرار داده است. امروز، اُنیسه با کوهی از تجربه، نامی شناخته‌شده در صنعت تولید تجهیزات کمپینگ، کوهنوردی و اوت‌دور ایران است ولی همچنان در صدد پیشرفت و ارتقای کیفیت بمنظور ارائه کالای با کیفیت و در خور مشتریان خود می‌باشد.

راه های ارتباطی

مطالب اخیر

محصولات اختصاصی اُنیسه

محصولات اخیر

محصولات مختلف

برای دیدن آموزش استفاده از محصولات، به تماشاخانه اُنیسه بروید.

error: حقوق مطالب برای اُنیسه محفوظ است