وبلاگ

کیش را بهتر بشناسیم! قسمت اول

کیش را بهتر بشناسیم! قسمت اول

زمان تخمین زده شده مطالعه: ۱۲ دقیقه

کیش: جواهری پنهان در دستان سفرهای داخلی

کیش را بهتر بشناسیم قسمت اول ؛ امروزه هزینه‌ های سفرهای خارجی به شدت بر دستمان تأثیر می‌ گذارد. اما این به معنای تعطیلی سفرها و جستجوهای جدید نیست. در این شرایط می‌ توانیم سفرهای داخلی را به عنوان جایگزینی برای سفرهای گران قیمت خارجی در نظر بگیریم. انتخاب منطقه داخلی مقصد سفر، بستگی به علایق و اولویت‌ های شما دارد. با این حال، جزیره کیش با جاذبه‌ های دیدنی فراوان، یکی از بهترین گزینه‌ های داخلی برای سفر است. در کیش، تفریحات و سرگرمی‌ های متنوعی در سطح بالای کیفیت در دسترس هستند. از تاسیسات مدرن شهری تا هتل‌ های لوکس، همه به شما احساس یک سفر لذت‌ بخش به کیش را می‌ دهند. در این مقاله از با جاذبه های گردشگری کیش بیشتر آشنا خواهید شد. در ادامه با اَنیسه همراه باشید.

جاهای دیدنی کیش: جاذبه های تاریخی


اگر می‌ خواهید به قلب تاریخ کیش سفر کنید، بازدید از جاذبه‌ های تاریخی آن خالی از لطف نیست. در این جزیره کوچک دیدنی‌ های تاریخی بسیار زیادی وجود دارد.

۱- دره پرتغالی‌ ها

بخشی از منطقه شمالی کیش که به نام دره پرتغالی‌ ها معروف است، یکی از جاهای دیدنی کیش به شمار می‌ رود. علت این نام‌ گذاری به زمانی بر می‌ گردد که پرتغالی‌ ها در این محل سکونت داشتند. سرازیر شدن آب‌ های سطحی در این بخش از جزیره کیش، منطقه‌ ای سرسبز و زیبا ایجاد کرده است که هر ساله بسیاری از گردشگران را به خود جذب می‌ کند.

یکی از مهم‌ ترین جاذبه ‌های گردشگری کیش که در دره پرتغالی‌ ها قرار گرفته است، درخت کهنسال انجیر معابد است که در ادامه مقاله، آن را به شما معرفی خواهیم کرد. مجموعه درخت سبز نیز در دره پرتغالی‌ ها قرار گرفته است. مجموعه درخت سبز، مجموعه‌ ای تفریحی با فضایی خاص و امکانات رفاهی ازجمله آلاچیق، رستوران، سرویس بهداشتی، بوفه و…است که فرصت مناسبی برای پیک‌نیک و دورهمی‌های دوستانه و خانوادگی ایجاد کرده است.

از دیگر جاذبه‌ های گردشگری منطقه دره پرتغالی‌ ها می‌ توان به آب‌ انبار کیش و شهر تاریخی حریره کیش نیز اشاره کرد.

۲- پایاب کیش، دنیای زیرزمینی ۲۰۰۰ ساله

پایاب کیش یکی از جاهای دیدنی کیش و بخشی از گنجینه‌ های تاریخی این شهر محسوب می‌ شود. همان‌ طور که از کلمه پایاب معلوم است، این کلمه از دو بخش «پای» و «آب» تشکیل شده است و می‌ توان مفهوم نزدیکی و هم‌ جواری با آب از آن برداشت کرد. پایاب‌ ها، کانال‌ یا دهلیز هایی با شیب تند هستند که در کنار چاه و قنات قرار می‌ گرفتند و از طریق چند پله، فرد را به سطح آب قنات در زیر زمین نزدیک می‌ کردند.
پایاب کیش با قدمتی ۲۰۰۰ ساله، پس از بازسازی و مرمت تبدیل به یکی از جاذبه ‌های گردشگری کیش شده است که سالانه گردشگران زیادی برای بازدید از آن به کیش می‌ روند. ازجمله امکانات پایاب کیش، می‌ توان به رستوران و چایخانه‌ ای با همان سبک و سیاق اشاره کرد که فرصت مناسبی برای نوشیدن چای و لذت‌ بردن از این بنای شگفت‌ انگیز است.

آدرس پایاب کیش: استان هرمزگان، کیش، میدان المپیک، بلوار المپیک، نزدیکی مجموعه درخت سبز

۳- قلعه جنی کیش

قلعه جنی کیش یکی از جاهای دیدنی کیش با صدها قصه و ماجرای عجیب است. قلعه در نگاه اول یک بنای معمولی و قدیمی مثل همه قلعه‌ ها است، فضایی مستطیل‌ شکل، با دو بارو و یک بنای دو طبقه. اما وقتی پای صحبت مردم محلی بنشینید، حساب قلعه جنی از باقی بناهای تاریخی جدا می‌ شود.

این قلعه در گذشته پاسگاه و محل خدمت سربازان بوده است، اما در دهه چهل ورق برگشت و گزارش‌‌های زیادی مبنی بر مشاهده جن و اتفاقات عجیب‌ و غریب اوضاع را تغییر داد. پس از مرگ چند سرباز، دیگر کسی تمایل به خدمت در قلعه جنی نبود. پاسگاه تخلیه شد و داستان‌ های ترسناک قلعه همچنان ادامه داشت.
احتمالا قلعه‌ای با این پیشینه، شما را در سفر به کیش ترغیب می‌کند. حالا که خودمان یک قصه ترسناک در همین نزدیکی، توی ایران خودمان داریم، چرا به سراغش نرویم؟

آدرس قلعه جنی کیش: هرمزگان، کیش، جاده جهان، نرسیده به کشتی یونانی

۴- موزه خلیج‌ فارس

مجموعه هنری و موزه خلیج‌ فارس در ساحل جنوب غربی جزیره، یکی از امکانات ارزشمند کیش است که تبدیل به جاهای دیدنی کیش شده است. این مجموعه، معماری‌ ای شبیه به یک صدف دارد که تماشای آن شما را شگفت‌ زده می‌ کند. البته که این شگفتی وقتی قدم به داخل ساختمان می‌ گذارید، چند برابر خواهد شد.

مجموعه هنری خلیج‌ فارس با مساحتی نزدیک به ۳۶۲۰ مترمربع، محلی برای برگزاری انواع نمایشگاه و فروش آثار هنری و صنایع دستی داخلی و خارجی است که تنوع آثار، آن را تبدیل به یکی از قطب‌ های مهم عرضه آثار هنری ایران کرده است. موزه خلیج‌ فارس در طبقه زیرین ساختمان قرار گرفته که دارای ۵ گالری شامل اسناد و مدارک تاریخی مرتبط با خلیج‌فارس و نمایشگاه آثار هنری است.
مجموعه خلیج‌ فارس بخش‌ های مختلفی ازجمله گالری، آمفی‌ تئاتر مجهز، بخش‌ های اداری مدیریتی و کافی‌ شاپ دارد. برای بازدید از موزه نیازی به پرداخت ورودی نیست و بازدید از موزه برای همه رایگان است.

آدرس موزه خلیج‌ فارس: هرمزگان، کیش، جاده جهان، روبروی کشتی یونانی، مجموعه هنری و موزه خلیج‌ فارس کیش

۵- کشتی یونانی کیش

شاید یکی از معروف‌ ترین جاهای دیدنی کیش کشتی یونانی کیش باشد. کشتی یونانی قصه جالبی دارد. این کشتی که ساخت انگلستان و متعلق به یونان است، در سال ۱۳۴۵ در دریای کیش به گل نشست. از آن زمان یونانی‌ ها خیلی تلاش کردند که کشتی زیبا و لوکسشان را نجات دهند. اما ظاهرا ایرادات فنی جدی‌ تر از این حرف‌ ها بوده است. از این‌ رو نفت کشتی تخلیه شد و خودش در جزیره باقی ماند. تصویر کشتی یونانی روی آب در زمان غروب آفتاب و البته شب‌ ها بسیار زیبا و تماشایی است. خصوصا اگر اهل عکس‌ انداختن هستید، این منظره را از دست ندهید.

همچنین شهربازی کیش یکی دیگر از جاهای تفریحی این جزیره محسوب می‌ شود که برای کودکان جذابیت خاصی دارد.

۶- شهر زیرزمینی کاریز کیش از جاهای دیدنی کیش

یکی از جذاب‌‌ترین جاذبه های گردشگری کیش شهر زیرزمینی کاریز کیش است. این شهر در واقع یک قنات بسیار بزرگ است که مساحت آن حدود ۱۰ هزار مترمربع است، از این‌ رو به آن عنوان شهر می دهند. عمق شهر زیرزمینی کاریز حدود ۱۶ متر است. یعنی از سطح زمین باید ۱۶ متر پایین بروید تا به آن برسید. ارتفاع خود کاریز حدود ۸ متر است. تمام دیوارها و سقف هم با انواع صدف‌ های زیبا تزیین می شود.

اما شهر زیرزمینی کاریز همین طور به حال خود برای بازدید رها نشده است. وجود رستوران‌ های سنتی و مدرن، موزه و بازارچه صنایع دستی ازجمله امکاناتی است که در این شهر قرار دارد. بنابراین حتما بازدید از شهر زیرزمینی کاریز را در لیست دیدنی های کیش قرار دهید.

۷- شهر باستانی حریره کیش

شهر باستانی حریره سند تمدن و قدمت جاهای دیدنی کیش است. اگرچه ظاهر کیش در سال‌ های اخیر بسیار مدرن نشان میدهد، اما اصالتش به سال‌ ها قبل باز می‌گردد. بازمانده‌ های خانه‌ های ویران‌ حریره نشان می‌دهد که سال‌ها قبل مردم در این منطقه روزگار پرهیاهویی داشته‌اند. حریره از سه بخش اصلی خانه اعیانی، بخش کارگاهی و حمام تشکیل می شود.

قدمت ساخت حریره را به حدود ۱۰۰۰ سال قبل نسبت می‌دهند. از سوی دیگر تاریخ‌نویسان بر این باورند که ۶ قرن قبل این شهر متروکه شده است. سعدی که سفرهای فراوانش معروف بوده در گلستان به وجود حریره اشاره کرده است. بلیط هواپیما کیش را به‌راحتی می توانید از سایت علی بابا رزرو کنید.

۸- خانه اعیانی در جاهای دیدنی کیش

از دیگر مکان‌های گردشگری و تاریخی کیش می‌توان به خانه اعیانی اشاره کرد. این خانه خشتی و آجری است. اگرچه این خانه اعیانی را کمتر می شناسند، اما بازدید از آن را از دست ندهید. شاید بد نباشد بعد از گردش و تفریح در خیابان‌های مدرن، مراکز خرید مجلل و ساختمان‌های شیک سری هم به این خانه بزنید. خانه اعیانی کیش شبیه به خانه‌ های خشتی و قدیمی است که بیشتر در یزد قرار دارند. این خانه بسیار بزرگ است و طبق اطلاعات به‌دست‌آمده قدمتش به دوران ایلخانی می‌رسد.

۹- خانه مردم‌شناسی بومیان کیش

در حال حاضر بسیاری از مردمی که در کیش زندگی می‌کنند، بومی نیستند. در واقع از زمانی که کیش رونق اقتصادی پیدا کرده، بسیاری از مردم از شهرهای دیگر به جزیره مهاجرت کرده‌ اند. بنابراین اگر تمایل دارید با زندگی ساکنین جزیره کیش آشنا شوید، باید فکر دیگری بکنید. خانه مردم‌شناسی بومیان کیش احتمالا تا حد زیادی به شما کمک می‌کند تا با سبک زندگی ساکنان اصیل کیش، بیشتر آشنا شوید و همچنین یکی از بهترین جاهای دیدنی کیش را از نزدیک ببینید. خانه مردم‌ شناسی بومیان از مکان های دیدنی کیش است. وسایل و ابزاری که در این خانه وجود دارد سبک و سیاق زندگی مردم کیش را به شما نشان می‌دهد. قدمت ساختمان این خانه به حدود ۲۰۰ سال قبل باز می‌گردد.

۱۰- آب‌انبار دوقلو کیش

یکی دیگر از دیدنی های کیش آب‌ انبار دوقلو است. وجود بادگیرهایی به شکل خانه‌های منطقه کویری باعث می‌شود که آب بهتر خنک شود و البته ذخیره آب هم بهتر انجام پذیرد.

دو گنبدی که در کنار هم در این آب‌ انبار وجود دارد دلیلی است که به آن دوقلو اطلاق شود. رفتن به آب‌ انبار دوقلو کیش شما را به دنیایی متفاوت از بافت مدرن جزیره می‌برد. خصوصا اینکه اگر با فرزندانتان به کیش رفته‌ اید، به این آب‌انبار بروید تا آنها هم با ساختمان‌ هایی از این دست آشنا شوند.

علاوه‌ براین آب‌ انبار از دیگر جاذبه‌ های تاریخی کیش می‌توان به قلعه جنی اشاره کرد. این قلعه هم دیدنی‌ های تاریخی مختلفی دارد که تماشایشان خالی از لطف نیست.

ادامه این مقاله ( کیش را بهتر بشناسیم قسمت اول ) در قسمت بعدی مشاهده کنید!

در قسمت های آتی این مقاله با نقاط گردشگری و جاذبه های طبیعی این شهر جذاب آشنا می شویم.

همچنین می توانید از این محصولات هم دیدن بفرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

مقالات مرتبط

oniseh logo
چرا اُنیسه؟

گروه تولیدی اُنیسه

اُنیسه بیش از ۲۰ سال پیش، با تکیه بر تجربه و دانش، و با هدف عرضه کالای با کیفیت در حوزه کمپینگ و کوهنوردی، شروع به کار کرد. در طول این سال‌ها، اُنیسه با استفاده از تجهیزات پیشرفته، دانش تولید و متریال تخصصی، همواره محصولاتی متنوع و با کیفیت تولید کرده و آن‌ه‍ا را علاوه بر ارسال مستقیم، از طریق شبکه ای گسترده از توزیع‌کنندگان، در تمام کشور در دسترس مشتریان قرار داده است. امروز، اُنیسه با کوهی از تجربه، نامی شناخته‌شده در صنعت تولید تجهیزات کمپینگ، کوهنوردی و اوت‌دور ایران است ولی همچنان در صدد پیشرفت و ارتقای کیفیت بمنظور ارائه کالای با کیفیت و در خور مشتریان خود می‌باشد.

راه های ارتباطی

مطالب اخیر

محصولات اختصاصی اُنیسه

محصولات اخیر

محصولات مختلف

برای دیدن آموزش استفاده از محصولات، به تماشاخانه اُنیسه بروید.

error: حقوق مطالب برای اُنیسه محفوظ است