وبلاگ

7 راه برای حفظ سطح آب بدن در هایکینگ

۷ راه برای حفظ سطح آب بدن در هایکینگ

حفظ سطح آب بدن

زمان تخمین زده شده مطالعه: ۵ دقیقه

حفظ سطح آب بدن در هنگام انجام فعالیت های بدنی از جمله هایکینگ بسیار مهم است پس شما باید قبل، در طول و بعد از هایکینگ به بدن خود آب برسانید.

از تکنیک های زیر استفاده کنید تا در طول هایکینگ یا مسیر های پیاده روی دچار کمبود آب بدن نشوید:

۱. قبل از شروع هایکینگ باید یک یا دو لیوان  آب، آب میوه یا نوشیدنی ورزشی بنوشید

۲. نوشیدنی های کافئین دار مثل قهوه و نوشابه را محدود کنید زیرا کافئین مقدار از دست رفتن مایعات بدن را افزایش می دهد. همچنین، برای حفظ مایعات بدن خود از نوشیدنی های حاوی الکل نیز پرهیز کنید.

۳. وقتی درگیر یک فعالیت شدید بدنی در طبیعت و یا هایکینگ در هوای گرم هستید حداقل ساعتی حدود یک لیتر آب یا مایعات بنوشید.

۴. بخشی از آب بدن خود را با نوشیدنی های ورزشی حاوی کربوهیدرات یا الکترولیت تامین کنید. این کار کمک می کند که بتوانید آب بدن خود را حفظ کرده و همچنین سطح انرژی و الکترولیت را نیز در حد مطلوبی نگه دارید. با این حال سعی کنید بیشتر مواقع از آب طبیعی بجای نوشیدنی های ورزشی استفاده کنید.

۵. برای جایگزین کردن آب از دست رفته نوشیدن مایعات را بعد از اتمام هایکینگ هم ادامه دهید. احساس تشنگی بیشتر اوقات باعث می شود مقدار واقعی مایعات مورد نیاز بدن نادیده گرفته شود بنابراین، بیشتر از حدی که فکر می کنید لازم است آب و مایعات بنوشید.

۶. وقتی مایعاتی که فرد می نوشد و یا غذایی که میل می کند حاوی الکترولیت های سدیم و پتاسیم باشد کیفیت آب رسانی به بدن افزایش می یابد. برای افزایش سطح پتاسیم در رژیم غذایی خود می توانید از خوراکی های سرشار از پتاسیم مثل موز، مرکبات، لیموناد، آب پرتقال و آب گوجه استفاده کنید.

۷. سطح آب بدن خود را با بررسی موارد زیر ارزیابی کنید:

  • تیره، غلیظ یا دردناک بودن ادرار در مقادیر کم
  • ضربان قلب بالا
  • ضعف بدنی
  • خستگی بیش از حد
  • سرگیجه
  • کم شدن سریع وزن
حفظ سطح آب بدن

دقت داشته باشید که ادامه دادن هایکینگ یا هر نوع فعالیت بدنی در حالتی که بدن دچار کمبود آب است می تواند عواقبی بسیار جدی از قبیل گرما زدگی، از کار افتادن عضلات، و نارسایی کلیه به همراه داشته باشد.

حفظ سطح آب بدن در هوای سرد

وقتی هوا سرد است حفظ سطح آب بدن به راحتی فراموش میشود چون بدن شما بعد از فعالیت بدنی گرم نشده و عرق نمیکند. ولی واقعیت این است که فعالیت ورزشی در هوای سرد (مخصوصأ در کوهستان) نیازمند توجهی حتی بیشتر برای حفظ سطح آب بدن است.

در هوای سرد رگ های خونی بدن بجای خون رسانی به دور ترین نقاط بدن، برای حفظ گرمای قسمت اصلی بدن، تنگ تر میشوند. وقتی که ما جریان خون و گرما را در قسمت اصلی و میانی بدن حفظ میکنیم سایر واکنش ها در بدن به سرعت زمانی که هوا گرم است ایجاد نمیشوند. به همین دلیل احساس تشنگی معمولی ما در زمستان کمتر میشود.

از طرف دیگر، هوای سرد کوهستان باعث میشود که عرق به سرعت از روی پوست شما تبخیر شود. این یعنی شما بعد از فعالیت احساس تعریق کمتری دارید. ولی نباید فریب این عدم تعریق را بخورید چون بدن شما به سختی همان زمانی که عرق میکنید کار کرده است و اینکه شما احساس تشنگی نمیکنید به این معنا نیست که بدن شما نیازی به تامین کسری آب خود ندارد. بنابراین، همواره وقتی حتی در هوای سرد به کوهنوردی یا هایکینگ و یا سایر فعالیت های ورزشی میپردازید مراقب سطح آب بدن خود باشید و برای اینکه آب یا مایعات بنوشید منتظر احساس تشنگی نمانید.

دیدگاهتان را بنویسید

مقالات مرتبط

oniseh logo
چرا اُنیسه؟

گروه تولیدی اُنیسه

اُنیسه بیش از ۲۰ سال پیش، با تکیه بر تجربه و دانش، و با هدف عرضه کالای با کیفیت در حوزه کمپینگ و کوهنوردی، شروع به کار کرد. در طول این سال‌ها، اُنیسه با استفاده از تجهیزات پیشرفته، دانش تولید و متریال تخصصی، همواره محصولاتی متنوع و با کیفیت تولید کرده و آن‌ه‍ا را علاوه بر ارسال مستقیم، از طریق شبکه ای گسترده از توزیع‌کنندگان، در تمام کشور در دسترس مشتریان قرار داده است. امروز، اُنیسه با کوهی از تجربه، نامی شناخته‌شده در صنعت تولید تجهیزات کمپینگ، کوهنوردی و اوت‌دور ایران است ولی همچنان در صدد پیشرفت و ارتقای کیفیت بمنظور ارائه کالای با کیفیت و در خور مشتریان خود می‌باشد.

راه های ارتباطی

مطالب اخیر

محصولات اختصاصی اُنیسه

محصولات اخیر

محصولات مختلف

برای دیدن آموزش استفاده از محصولات، به تماشاخانه اُنیسه بروید.

error: حقوق مطالب برای اُنیسه محفوظ است