وبلاگ

راهنمای انتخاب زیرانداز کیسه‌خواب

راهنمای انتخاب زیرانداز کیسه‌خواب

راهنمای انتخاب زیرانداز کیسه‌خواب

زمان تخمین زده شده مطالعه: ۱۴ دقیقه

زیرانداز کیسه‌خواب ۲ نقش بسیار مهم در یک خواب خوب شبانه در طبیعت ایفا میکند: راحتی و عایق بندی. اگرچه بنظر میرسد که داشتن سطح نرم و راحت برای خوابیدن مفیدترین عملکرد یک زیرانداز است، ولی اغلب اوقات توانایی آن برای گرم نگه داشتن شما در طول شب، مهمتر است. مقالۀ پیش رو راهنمای انتخاب زیرانداز کیسه‌خواب است.

در این بخش موارد مهم در انتخاب یک زیرانداز کیسه‌خواب برای کمپینگ یا بکپکینگ را بررسی میکنیم:

  • انواع مختلف زیراندازها: درباره ۳ نوع اصلی زیرانداز ها (بادی، خود باد شو و فوم سلول بسته) و چگونگی عملکرد آنها بدانید.
  • استفاده اختصاصی: مشخص کنید که زیرانداز را برای چه فعالیتی میخواهید: بکپکینگ، کمپینگ با خودرو، کمپینگ زمستانی و غیره.
  • گرما (R-value)
  • تجهیزات خواب: احساس راحتی در یک دمای خاص به چندین متغیر دیگر از جمله درجه بندی دمایی کیسه‌خواب شما بستگی دارد. نکته اصلی در گرم ماندن، جفت سازی صحیح کیسه‌خواب و زیرانداز است.
  • امکانات: مشخص کنید که چه امکانات دیگری برای شما مهم است: وزن، حجم و راحتی، سایز، راحتی باد شدن و غیره.

شخصاً موارد مختلف را تست کنید: برای اینکه تصمیم نهایی خود را بگیرید بهتر است به یکی از فروشگاههای معتبر مراجعه کنید و چند زیرانداز را امتحان کنید. در حالت معمول خوابیدن خود، روی زیرانداز دراز بکشید و حرکات معمول خود در این وضعیت را اجرا کنید. دیدن از نزدیک و امتحان کردن زیرانداز ها، همچنین به شما اجازه میدهد که وزن و سایز محصول در حالت بسته بندی را ارزیابی کنید.

انواع مختلف زیراندازها

زیرانداز بادی

راهنمای انتخاب زیرانداز کیسه‌خواب
زیرانداز بادی

زیراندازهای بادی در طرحهای بسیار متنوعی ارائه میشوند: از نمونه های بسیار سبک که برای بکپکینگ ایده‌آل هستند، تا نمونه های بسیار حجیم که بهترین گزینه برای کمپینگ های لوکس هستند. این روزها برای افزایش گرما، اغلب زیراندازهای بادی حاوی مواد عایق یا مواد بازتابنده هستند. بسیاری از زیراندازهای بادی از روشهای دیگری برای باد شدن استفاده میکنند که به شما کمک میکند کمتر از نفس خود استفاده کنید.

مزایا: زیراندازهای بادی بسیار راحت و سبک هستند و در عین حال از کم حجم ترین انواع زیرانداز در حالت کمپرس هستند. میتوان با کم و زیاد کردن باد زیرانداز، سفتی و نرمی آن را تغییر داد. طرحها و موارد استفاده اختصاصی زیرانداز ها بسیار متنوع هستند. دقت کنید که زیرانداز انتخابی شما حتماً R-value متناسب با شرایطی که انتظار آن را دارید باشد.

معایب: زیراندازهای بادی معمولاً بیشتر از سبک و کم حجم بودن، گران هستند. ممکن است پنچر یا پاره شوند. البته اگر کیت تعمیرات مخصوص را بهمراه داشته باشید میتوانید همانجا مشکل را برطرف کنید.

اگر دمای خارج از زیرانداز بادی نوسان داشته باشد، حجم هوای داخل آن کم میشود. بنابراین، قبل از خواب میزان باد زیرانداز را بررسی و تنظیم کنید.

زیراندازهای خود باد شو

راهنمای انتخاب زیرانداز کیسه‌خواب
زیراندازهای خود باد شو

زیرانداز های خود باد شو ترکیبی از عایق های فومی سلول باز و باد هستند. با باز کردن والو (ها)، فوم منبسط میشود و بطور خودکار هوا را به داخل میکشد. بعضی مدل های این نوع زیرانداز طوری طراحی شده اند که میتوانید برای بسته‌بندی، ابتدا آنها را در جهت طولی تا کنید و سپس رول کنید تا بهتر در کوله پشتی شما جا بگیرند. برخی دیگر هم برای کمپینگ با خودرو تولید میشوند و برای جمع شدن فقط رول میشوند و قابلیت تا شدن ندارند. زیرانداز های خود باد شو طیف وسیعی از گزینه ها را برای گرما، اندازه و هزینه ارائه می دهند.

مزایا: این نوع زیراندازها راحت و تا حد قابل قبولی کم حجم هستند، عایق حرارتی بسیار خوبی دارند، و میتوانید میزان سفتی آن ها را با کم و زیاد کردن باد تنظیم کنید. ریزانداز های خود باد شو بطور کلی دوام بیشتری نسبت به زیرانداز های بادی دارند.

معایب: از زیرانداز های فومی سنگین تر و گرانتر هستند و به اندازه زیرانداز های بادی کم حجم نیستند. ممکن است پاره یا پنچر شوند که البته تعمیر فوری آنها کار دشواری نیست. 

زیرانداز های فوم سلول بسته

راهنمای انتخاب زیرانداز کیسه‌خواب
زیرانداز های فوم سلول بسته

انواع معمولی زیرانداز های بکپکینگ و کمپینگ از جنس فوم متراکم حاوی حفره های بستۀ هوا تولید میشوند. این نوع زیرانداز معمولاً یا رول میشوند و یا به صورت آکاردئونی جمع میشوند.

مزایا: سبک، ارزان و با دوام هستند و در هر موقعیت خاصیت عایق حرارتی خود را حفظ میکنند. لازم نیست نگران پنچر یا پاره شدن آنها باشید. زیر انوع دیگر زیرانداز به خوبی برای افزایش لایه عایق و یا جلوگیری از پنچر شدن، عمل میکند. این نوع زیرانداز تنها نوع زیرانداز است که میتوانید بدون ترس از آسیب، آن را بیرون کوله‌پشتی خود حمل کنید. همچنین میتوانید از آنها به عنوان زیرانداز نشیمنی استفاده کنید.    

معایب: خیلی راحت نیستند و نسبتاً سفت و حجیم هستند.

انتخاب زیرانداز مناسب

مقایسه زیرانداز ها

نوع فعالیتنوع زیراندازامکانات/مزایا
کمپینگ با خودروزیرانداز خود باد شو یا بادی حجیم حجم و ضخامت بالا، طیف گسترده R-value های در دسترس
بکپکینگ/بایک پکینگ/تور قایق سواری کایاک و کانوزیرانداز بادی یا خود باد شو سبکراحت، سبک، بسته‌بندی کوچک، طیف  گسترده  R-value های در دسترس
بکپکینگ مینیمالیستزیرانداز بادی فوق سبکسبک، بسته‌بندی کوچک، طیف گسترده R-value های در دسترس
هایکینگ طولانیزیرانداز فوم سلول بستهسبک و با دوام
کمپینگ زمستانیزیرانداز بادی با عایق قوی یا زیرانداز خود باد شو R-value بالا

هنگام انتخاب زیرانداز، فاکتور اصلی گرما، کل سیستم خواب شماست. البته اینکه بدانید زیرانداز را برای چه نوع فعالیتی میخواهید هم به شما کمک خواهد کرد.

کمپینگ با خودرو

وقتی در قید سایز و وزن نباشید میتوانید برای راحتی بیشتر، یک زیرانداز بزرگتر و ضخیم تر انتخاب کنید. این انتخاب ها معمولاً از رقبای سبک وزن خود ارزانتر هستند. اغلب اوقات زیرانداز های خود باد شو انتخاب های خوبی برای کمیپینگ با خودرو هستند.

(اگر میخواهید از پتو و ملحفه های معمولی بجای کیسه‌خواب استفاده کنید، میتوانید به تشک های بادی بزرگ هم فکر کنید. بهرحال، این تشک ها نسبتاً حجیم و سنگین اند و ممکن است لایه عایق هم نداشته باشند. پس لیست مشخصات آنها را بررسی کنید. ضمناً، برای باد کردن این تشک ها بصورت صحیح، به یک تلمبه نیاز خواهید داشت.)

بکپکینگ

کسانی که دوست دارند در طول بکپکینگ (یا تور های دوچرخه سواری و قایق سواری) خواب راحتی داشته باشند، احتمالاً زیرانداز های بادی یا خود باد شو را انتخاب میکنند که گزینه های زیادی برای ضخامت، دوام، عایق و وزن در اختیار مصرف‌کننده میگذارد. کیت های صندلی که میتوانید به دلخواه تهیه کنید، به زیرانداز شما این امکان را میدهد که به صورت یک صندلی راحت با تکیه‌گاه هم عمل کند. این میتواند برای کسانی که بپکینگ میکنند یک گزینه لوکس و در عین حال، کم وزن باشد.

بکپکینگ مینیمالیست

در این نوع بکپکینگ، وزن و حجم کم به تمام فاکتور های دیگر ارجحیت دارد. بنابراین، احتملاً یک زیرانداز بادی فوق سبک بهترین انتخاب شما خواهد بود. این روزها بعضی از زیرانداز های بادی تمام قد حتی کمتر از نیم کیلو وزن دارند. حتماً به سایز بسته‌بندی گزینه های زیرانداز خود دقت کنید.

هایکینگ طولانی

اینجا، وزن پایین بسیار مهم است، ولی دوام هم باید با مسافت طولانی مطابقت داشته باشد. زیرانداز فوم سلول بسته بهترین گزینه شماست. بسیاری از افرادی که هایکینگ های طولانی انجام میدهند برای کم کردن وزن، از زیرانداز های “کوتاه” یا “سه‌چهارم” استفاده میکنند (برای ایجاد کمی عایق در زیر پای خود میتوانید از کوله خالی یا لباسهای اضافی استفاده کنید).

کمیپینگ زمستانی

یک زیرانداز بادی عایق دار با R-value بالا در هوای سرد بخوبی کار میکند. کمپینگ در برف هم نیازمند عایق سازی بیشتر است. با توجه به اینکه R-value قابل افزایش است، سعی کنید از یک زیرانداز فوم سلول بسته در زیر یک زیرانداز عایق دار خود باد شو یا بادی با R-value متوسط یا بالا استفاده کنید. یک زیرانداز فوم سلول بسته با دوام به قدرت عایق سازی تجهیزات خواب شما اضافه میکند و در عین حال از زیرانداز های بادی در برابر پنچر شدن و سایر آسیب ها محافظت میکند. زیرانداز های فومی در مواقعی که زیرانداز های بادی آسیب دیدند و قابل تعمیر نبودند میتوانند به عنوان زیرانداز جایگزین مورد استفاده قرار بگیرند.

گرمای زیرانداز

راهنمای انتخاب زیرانداز کیسه‌خواب
گرمای زیرانداز

عایق و R-value

با توجه به اینکه بدن شما حرارت خود را در برابر سرمای زمین زیر تان از دست میدهد، قدرت عایق سازی یک زیرانداز برای گرمای خواب شبانه بسیار مهم است. برای مقابله با این مشکل، زیرانداز ها از متریال و ساختار ها ی متفاوتی برای جلوگیری از اتلاف گرما استفاده میکنند.

مقدار R-value یک زیرانداز، ظرفیت آن برای مقابله با جریان گرما، بواسطه متریال آن زیرانداز را نشان میدهد. هر چقدر میزان R-value یک زیرانداز بیشتر باشد، شما را بهتر در برابر سرمای سطوح عایق میکند. مقدار R-value زیرانداز ها از کمتر از ۲ (حداقل عایق سازی) تا ۵/۵ یا بیشتر (عایق سازی بسیار خوب) متغیر است.

تولید کنندگان یک روش واحد برای تست زیرانداز های خود در زمینه  R-value دارند و این یعنی شما میتوانید بدون در نظر گرفتن برند، مدل و نوع زیرانداز، این مشخصه های کلیدی را با هم مقایسه کنید.

حقایق کلیدی در مورد R-value زیرانداز ها:

  • هر چه عدد بزرگتر باشد میزان عایق سازی بیشتر است
  • مقیاس خیلی ساده است: یک زیرانداز با ۲:R-value ، دو برابر یک زیرانداز با ۱:R-value، گَرم است.
  • برای محاسبه R-value چند زیرانداز روی هم، کافیست R-value آنها را با هم جمع کنید.

مجموعه سیستم خواب شما

کیسه‌خواب و زیرانداز شما با هم کار میکنند

این یک واقعیت است که گرما و راحتی که شما در دنیای واقعی حس میکنید بر اساس بسیاری از متغیر ها از قبیل رطوبت، باد، نوع سرپناه، وضعیت زمین، لباس و ترجیحات شخصی با درجه‌بندی دمای تست-شده فرق دارد. اگرچه، موضوع اصلی در این میان، سیستم خواب شماست. یک سیستم خواب شامل ۳ بخش اصلی‌ست: ۱) کیسه‌خواب ۲) زیرانداز کیسه‌خواب و ۳) لباس های کاربر.

اگر در هوای سرد از زیراندازی با عایق کمتر از حد لازم استفاده کنید، کیسه‌خواب شما نمیتواند به اندازه درجه‌بندی دمایی که برای آن مشخص میشود عمل کند. نکته قابل توجه این است که تست دمای کیسه‌خواب بر اساس فردی که لباس زیر بلند و جوراب بپوشد است و روی زیراندازی با R-value در حدود ۵/۵ خوابیده است انجام میشود. (برای اندازه گیری دقیق، تمام این متغیر ها باید در تمام کیسه‌خواب های تست-شده ثابت باشند.)

جدول ساده زیر ترکیب پیشنهادی سیستم خواب را بر اساس حداقل دمای مورد انتظار در شب، R-value زیرانداز، و درجه‌بندی دمایی کیسه‌خواب نشان میدهد.

سیستم های خواب: کیسه‌خواب و زیرانداز با چه درجه‌بندی دمایی باید تهیه کنم؟

شرایطگرمخنکسردحداکثر
دمای پایین مورد انتظار در شب۱۰°C۰°C۷°C۱۸°C-
محدوده ی  R-value زیراندازکمتر از ۲۲-۳/۹۴-۵/۴۵/۵+
محدوده ی  درجه‌بندی کیسه‌خواب۱°C- یا کمتر۷°C- یا کمتر۹°C-  یا کمتر۱۸°C- یا کمتر
کیسه‌خواب و زیرانداز با چه درجه‌بندی دمایی باید تهیه کنم؟

در مورد درجه‌بندی دمایی کیسه‌خواب، اگر اصلاحاً “گرم خواب” هستید، مقدار مقابل گزینه lower limit و اگر “سرد خواب” هستید، مقدار مقابل گزینه comfort را در نظر بگیرید.

مشخصات زیرانداز کیسه‌خواب

راهنمای انتخاب زیرانداز کیسه‌خواب
مشخصات زیرانداز کیسه‌خواب

وزن زیرانداز کیسه‌خواب

زیرانداز های فوق سبک برای بکپکینگ بسیار مناسب هستند ولی قیمت نسبتاً بالاتری هم دارند. شما میتوانید با انتخاب یک کیسه‌خواب مومیایی یا مخروطی که حجم را کاهش میدهد و سایز بسته‌بندی کوچکتری دارد، وزن کلی بار خود را کاهش دهید. سایز کوتاه زیرانداز های جنس “فوم سلول-بسته” هم وزن را بسیار کم میکند. برای زوج هایی که با هم به بکپکینگ میروند هم یک زیرانداز سبک دو نفره کمی از وزن کلی کم میکند.

طول زیرانداز کیسه‌خواب

حداقل شانه ها و باسن باید روی زیرانداز قرار بگیرد. زیرانداز های سایز معمولی (طول ۱۸۳ سانتی متر) و سایز بلند (طول ۱۹۸ سانتی متر) کل پا و کف پای شما را عایق میکند که در سفرهای سرد پاییزی و زمستانی کمک بزرگی خواهد بود. سایز کوتاه یا سه‌چهارم (معمولاً ۱۲۰ تا ۱۲۲ سانتی متر) سبک تر و کم حجم تر هستند (میتوانید برای ایجاد عایق حداقلی در زیر پا و کف پا از لباس و کوله پشتی خود استفاده کنید).

عرض زیرانداز کیسه‌خواب

تقریباً تمام زیرانداز های استاندارد در عرض ۵۰ سانتی متر عرضه میشوند. اگر جثه بزرگی دارید یا عادت به غلتیدن در خواب دارید، احتمالاً به زیراندازی با عرض ۶۰ تا ۷۵ سانتی متر نیاز خواهید داشت (اما اندازه چادر خود را در نظر داشته باشید تا مطمئن شوید که می توانید دو زیرانداز پهن تر را در کنار هم قرار دهید). اغلب اوقات سایز “بلند” یک زیرانداز، عریض تر هم هست، ولی در برخی مدلها میتوانید زیرانداز های عریضی پیدا کنید که از نظر طولی هنوز “معمولی” هستند.

بعضی از مدلهای زیرانداز دارای بافل های جانبی  بزرگتر هستند که کاربر را مثل یک گهواره در بر میگیرند و داخل زیرانداز نگه میدارند. این مدلها به طور خاص برای کودکان بسیار مناسب هستند. 

باد کردن زیرانداز کیسه‌خواب

مدلهایی از زیرانداز وجود دارد که هم والو باد حجم بالا دارند و هم والو تخلیه، که ورود و خروج باد را تسریع میکنند. برخی زیرانداز ها ورودی گلویی بزرگتری دارند که اجازه میدهد با تعداد نفس های کمتر و با سرعت بیشتر زیرانداز را باد کنیم. زیرانداز های بادی با محفظه ها یا لایه های متعدد به شما این اطمینان را میدهند که اگر یک محفظه یا لایه خراب شد، حجم کلی از بین نمیرود.

سطح زیرانداز کیسه‌خواب

اگر در خواب بیقراری دارید، به دنبال زیراندازی باشید که سطح آن دارای بافت باشد. این به ثابت ماندن شما و کیسه‌خواب تان در طول شب کمک میکند و همچنین ممکن است سر و صدای کمتری تولید کند.

سایر ملاحظات در مورد زیرانداز کیسه‌خواب

آستین زیرانداز: بعضی از مدلهای کیسه‌خواب آستین هایی یکپارچه برای گرفتن زیرانداز دارند. این قابلیت کمک میکند که کیسه‌خواب شما در طول شب از روی زیرانداز خارج نشود. حتماً قبل از خرید، عرض آستین ها را چک کنید.

تلمبه های دستی: اگر دوست ندارید بعد از یک روز هایکینگ سخت در زیرانداز بادی خود بدمید، بهتر است به دنبال زیراندازهایی باشید که یک تلمبه دستی متصل به خود دارند. همچنین، میتوانید یک تلمبه دستی کیفی تهیه کنید که خیلی کوچک و سبک است.

کیت های پنچرگیری: گزینه بسیار خوبی برای بکپکینگ است. بررسی کنید که این کیت ها به همراه زیرانداز به فروش میروند یا بصورت جداگانه. حتماً قبل از خروج از خانه نحوه انجام پنچرگیری را بطور کامل یاد بگیرید تا بتوانید در صورت لزوم این کار را در تاریکی انجام دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

مقالات مرتبط

oniseh logo
چرا اُنیسه؟

گروه تولیدی اُنیسه

اُنیسه بیش از ۲۰ سال پیش، با تکیه بر تجربه و دانش، و با هدف عرضه کالای با کیفیت در حوزه کمپینگ و کوهنوردی، شروع به کار کرد. در طول این سال‌ها، اُنیسه با استفاده از تجهیزات پیشرفته، دانش تولید و متریال تخصصی، همواره محصولاتی متنوع و با کیفیت تولید کرده و آن‌ه‍ا را علاوه بر ارسال مستقیم، از طریق شبکه ای گسترده از توزیع‌کنندگان، در تمام کشور در دسترس مشتریان قرار داده است. امروز، اُنیسه با کوهی از تجربه، نامی شناخته‌شده در صنعت تولید تجهیزات کمپینگ، کوهنوردی و اوت‌دور ایران است ولی همچنان در صدد پیشرفت و ارتقای کیفیت بمنظور ارائه کالای با کیفیت و در خور مشتریان خود می‌باشد.

راه های ارتباطی

مطالب اخیر

محصولات اختصاصی اُنیسه

محصولات اخیر

محصولات مختلف

برای دیدن آموزش استفاده از محصولات، به تماشاخانه اُنیسه بروید.

error: حقوق مطالب برای اُنیسه محفوظ است