وبلاگ

فرق هایکینگ، تِرِکینگ، بَکپکینگ، و کوهنوردی

فرق هایکینگ، تِرِکینگ، بَکپکینگ، و کوهنوردی

تفاوت بین هایکینگ، تِرِکینگ، بکپکینگ و کوهنوردی

زمان تخمین زده شده مطالعه: ۸ دقیقه

فرق هایکینگ، تِرِکینگ، بَکپکینگ ، و کوهنوردی در چیست؟ شما دوست دارید در طبیعت وقت بگذرانید. به یک راهپیمایی چند ساعته با دوستان می­روید، چادر یا پناهگاه خود را برپا می­کنید، آتشی مهیا می­کنید، غذا درست می­کنید و شب هم در هوای آزاد می‌خوابید. شما به سفری ۲-۳ روزه می­‌روید و برای گذراندن این ایام هر چیزی لازم باشد با خود می‌­برید.

وقتی که به سفری طولانی تر و به مناطق دور تر می­‌روید، برنامه ریزی بهتری دارید. هوشمندانه ­تر لوازم همراه خود را انتخاب می‌­کنید و ممکن است چادر کوچکتری با خود ببرید (چون در یک پیاده روی ۱۰ روزه هر وسیله ای سنگین تر بنظر می­آید)

و یک بار هم باید آن سفر ۲۰ روزه ای که مدت ها در فکر آن بودید را عملی کنید. ولی در هر حالت، وقتی از سفر بر می­‌گردید اطرافیان از جزییات سفر ­تان خواهند پرسید و شما پاسخ خواهید داد که ؟ اینجاست که مثل بیشتر افراد نمی­‌دانید باید بگویید هایکینگ یا ترکینگ؟ یا بکپکینگ یا کوهنوردی؟ خوب شما تنها کسی نیستید که این مشکل را دارد و ما می­‌خواهیم در این مقاله این مشکل را حل کنیم.

برای این کار، ابتدا از هایکینگ که آسان ترین حالت است، شروع می­‌کنیم.

چه فرقی بین هایکینگ، تِرِکینگ، بَکپکینگ و کوهنوردی وجود دارد

هایکینگ

بطور کلی به معنی انجام فعالیت پیاده روی برای مدت زمانی نسبتأ طولانی در یک نوبت است.

هایکینگ فعالیتی است که برای تفریح و گذراندن وقت در طبیعت انجام می­‌گیرد. برای مثال، پیاده روی در یک مسیر در کنار رودخانه، یا در میان جنگل بعنوان هایکینگ شناخته می­‌شود. این فعالیت معمولأ نصف روز یا یک روز کامل در یک مسیر خاص به طول می‌انجامد.

در هایکینگ، مسیر همیشه از قبل مهیا و مشخص است. شما در این فعالیت معمولأ از نقطه‌ای شروع می‌کنید، به یک نقطه خاص می‌روید و دوباره به نقطه شروع باز می­‌گردید. مسیر های انتخابی هم نسبت به راحتی یا سختی، درجات مختلفی از تلاش و آمادگی بدنی را طلب می‌­کنند. در ادامه مطلب بیشتر مفهوم “راحت” و “راحتی” در این مورد را شرح خواهیم داد.

هایکینگ می­‌تواند شامل یک سفر نصف روزه یا یک روزه باشد. برای این نوع سفر ها، برنامه یا وسایل زیادی نیاز نیست. این فعالیت در اصل یک پیاده روی طولانی در طبیعت است با کمی آب و غذا و شاید یک لایه لباس اضافی و البته گاهی یک جفت باتری اضافه برای دوربین!

حالا نوبت به بکپکینگ می­رسد:

چه فرقی بین هایکینگ، تِرِکینگ، بَکپکینگ و کوهنوردی وجود دارد

بکپکینگ

وقتی هایکینگ شامل یک اقامت شبانه باشد، این فعالیت به عنوان بکپکینگ شناخته می‌­شود.

این دسته از سفر ها شامل سفر های ۳، ۵ و ۱۰ روزه است که نیازمند برنامه ریزی، غذا، لوازم و تجهیزات برای اقامت است.

شما در مسیر های باریک راهپیمایی می­‌کنید. سپس چادر خود را برپا می‌­کنید و برای خود غذایی درست می­‌کنید. وقتی بکپکینگ می­‌کنید باید برای هر چیزی مهیا و مجهز باشید و به تنهایی آن را مدیریت کنید.

نکات قابل توجه:

حال، پیش از اینکه درباره ترکینگ صحبت کنیم، بهتر است کمی درباره مفهوم “راحت” و “راحتی” در هنگام مقایسه هایکینگ، بکپکینگ، کوهنوردی و ترکینگ توضیح دهیم. چون وقتی صحبت از انرژی و تلاش مورد نیاز برای پیمودن است، مسیرها هم طبق “سختی” دسته‌بندی می­‌شوند، بهتر است که اینجا از واژه “سختی” استفاده کنیم.

البته در هر حالت، استفاده از سطح سختی یک مسیر برای تمایز قائل شدن بین هایکینگ، بکپکینگ، کوهنوردی و ترکینگ خیلی دقیق نخواهد بود چون سختی یک مسیر، بیشتر مفهومی ذهنی است تا یک حقیقت ثابت.

برای مثال، مسیری را با یک شیب رو به بالا در نظر بگیرید که دو نفر با سطح تقریبأ مشابهی از آمادگی بدنی می‌­خواهند آن را طی کنند. یکی از این افراد دونده است و می­‌تواند بدون خستگی مسیر را بالا برود ولی زانو های ضعیفی دارد. پس این مسیر برای او سخت خواهد بود. نفر دیگر از نظر فیزیکی قدرت لازم را دارد ولی تمرینات هوازی زیادی نداشته است. پس اگرچه بدن این دو نفر بعد از طی مسیر خستگی زیادی احساس نمی­‌کند ولی هر دو از نفس خواهند افتاد. پس میزان سختی که هنگام پیمودن یک مسیر حس می کنید، تا حد زیادی به توانایی های شما بستگی دارد.‌

تفاوت هایکینگ و ترکینگ از نظر زمان

چه فرقی بین هایکینگ، تِرِکینگ، بَکپکینگ و کوهنوردی وجود دارد

ترکینگ

به معنای یک راهپیمایی طولانی و چالش برانگیز است.

ترکینگ یک راهپیمایی طولانی است که برای چندین روز، اغلب در مناطق دوردست و روستایی، به طول می ­انجامد. در ترکینگ، شما نه تنها از میان طبیعت، بلکه از میان مناطقی با روستاهای دور افتاده که کمتر کسی از آن‌ها رد شده است، می­‌گذرید. بنابراین، در ترکینگ (و همچنین در بکپکینگ) شما به غیر از گشت و گذار در طبیعت، با ساکنین آن مناطق هم ارتباط برقرار خواهید کرد. شما از این طریق در مورد  فرهنگ و پوشش آن ها اطلاعاتی بدست خواهید آورد و معمولأ از غذا های ان ها هم استفاده خواهید کرد. در بعضی موارد، اگر مهمان خانواده ای شوید با سبک زندگی آن ها هم آشنا خواهید شد.

اگر به آماد سازی و برنامه ریزی مورد نیاز برای این چند دسته مختلف سفر دقت کنید، به سادگی متوجه فرق بین هایکینگ با ترکینگ، بکپکینگ و کوهنوردی خواهید شد. نسبت به مسیری که در ترکینگ به آن وارد می­‌شوید، ممکن است بسادگی تا ۲۰ روز از مدنیت دور باشید!

چون در این مدت از شهر دور هستید سعی کنید هرچه لازم دارید همراه خود ببرید. در غیر این صورت ممکن است تمام طول سفر را بدون آن ها سر کنید. اغلب اوقات تور های ترکینگ توسط یک آژانس به نیابت از شرکت کنندگان سازماندهی و برنامه ریزی می­شود و به این منظور متقاضیان باید فرم هایی را پر کرده و موافقت نامه هایی را به آژانس مربوطه ارائه دهند. این باعث می­شود که شما وقت، پول و انرژی کمتزی صرف کنید. در یک تور ترکینگ شما معمولأ یک راهنما، و در مسیر های طولانی تر فردی برای حمل وسایل خواهید داشت. همچنین، در مواقعی که در خانه های بین راهی توقفی ندارید و باید جایی چادر بزنید، یک آشپز هم همراه شما خواهد بود.

فرق اصلی دیگر

فرق اصلی دیگر ترکینگ با هایکینگ، بکپکینگ و کوهنوردی این است که در ترکینگ اغلب اوقات بجای چادر زدن، معمولأ در خانه های بین راهی، حتی با جای خواب و صبحانه یا بهمراه خانواده میزبان، اقامت خواهید داشت. در این حالت بهتر می­توانید استراحت کنید و غذا هم برای شما حاضر می­شود. همین امر باعث می­شود که عملأ بخش اعظم وسایل و تجهیزاتی که باید همراه خود بیاورید و حمل کنید، حذف شود.

نکته آخر اینکه، سفر های ترکینگ در همان نقطه آغاز به پایان نمی­رسند و شما ممکن است ترکینگ خود را صد ها کیلومتر دورتر از نقطه شروع به پایان برسانید. پیمودن برخی از مسیر های ترکینگ ممکن است هفته‌ها به طول بیانجامد.

در انتها نوبت به کوهنوردی می­‎رسد.

کوهنوردی

بسیاری از مردم فکر می­کنند که ترکینگ تا حد زیادی همان کوهنوردی است و فردی که ترکینگ کرده است در کوهنوردی و جنبه های بسیار تخصصی آن هم با همان چالش ها در ارتفاعات روبرو می­شود. این حرف می­تواند در موارد بسیار محدودی درست باشد ولی در کل، اصلاً درست نیست.

برای کوهنوردی شما نیاز به انجام تمرین های زیاد و تجهیزات مختلف دارید. می­توان گفت که کوهنوردی نوع پیشرفته ترکینگ است که شما برای زنده ماندن باید بخوبی بدانید که از تجهیزات و مهارت خود چگونه استفاده کنید. برای مثال، باید بدانید چگونه با استفاده از کرامپون و کلنگ بر روی یخ کوهنوردی کرده و در برف و بوران زنده بمانید. باید به اندازه­ای قوی باشید که بتوانید صعود های چند ساعته با سطح بسیار پایینی از اکسیژن را دوام بیاورید. کوهنوردی سخت ترین فعالیت اوت دور است. برای پا گذاشتن در این ماجراجویی باید قوی، بسیار سلامت و از نظر بدنی کاملأ آماده باشید. امیدواریم با خواندن این مطلب متوجه شده باشید که چه فرقی بین هایکینگ، تِرِکینگ، بَکپکینگ و کوهنوردی وجود دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

مقالات مرتبط

oniseh logo
چرا اُنیسه؟

گروه تولیدی اُنیسه

اُنیسه بیش از ۲۰ سال پیش، با تکیه بر تجربه و دانش، و با هدف عرضه کالای با کیفیت در حوزه کمپینگ و کوهنوردی، شروع به کار کرد. در طول این سال‌ها، اُنیسه با استفاده از تجهیزات پیشرفته، دانش تولید و متریال تخصصی، همواره محصولاتی متنوع و با کیفیت تولید کرده و آن‌ه‍ا را علاوه بر ارسال مستقیم، از طریق شبکه ای گسترده از توزیع‌کنندگان، در تمام کشور در دسترس مشتریان قرار داده است. امروز، اُنیسه با کوهی از تجربه، نامی شناخته‌شده در صنعت تولید تجهیزات کمپینگ، کوهنوردی و اوت‌دور ایران است ولی همچنان در صدد پیشرفت و ارتقای کیفیت بمنظور ارائه کالای با کیفیت و در خور مشتریان خود می‌باشد.

راه های ارتباطی

مطالب اخیر

محصولات اختصاصی اُنیسه

محصولات اخیر

محصولات مختلف

برای دیدن آموزش استفاده از محصولات، به تماشاخانه اُنیسه بروید.

error: حقوق مطالب برای اُنیسه محفوظ است